Lai veicinātu virzību uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu un integrētu sabiedrisko transportu, dzelzceļš Latvijā saskaņā ar sabiedriskā transporta koncepciju 2021.-2030.gadam tiek pozicionēts kā sabiedriskā transporta sistēmas “mugurkauls”.
AS “Pasažieru vilciens” ir patstāvīgs valsts īpašumā esošs uzņēmums, lielākais iekšzemes sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs, kas pārvadā pasažierus pa dzelzceļu Latvijas teritorijā. 2022. gadā uzņēmums ar 23 elektrovilcienu sastāviem un 18 dīzeļvilcienu sastāviem 92 tūkstošos reisu veica 6,2 miljonus vilcienu km un pārvadāja 15,7 miljonus pasažieru, 98% reisu izpildot precīzi pēc vilcienu kursēšanas grafika.
AS “Pasažieru vilciens” un AS “Škoda Vagonka” ir noslēgušas līgumu par 32 četru vagonu ar 436 sēdvietām piepilsētas elektrovilcienu piegādi līdz 2023. gada beigām, kas pakāpeniski nomainīs esošos elektrovilcienus. Tajos būs klimata kontrole, ergonomiski sēdekļi, mūsdienu prasībām atbilstošas labierīcības. Vilcienu būs aprīkoti ar video un audio informēšanas sistēmām, jaudīgu WiFi pieslēgumu. Vilcienu gaita būs vienmērīgāka un trokšņu līmenis salonos būs zemāks. Pēc vilcienu ekspluatācijas uzsākšanas AS “Pasažieru vilciens” varēs ieviest intervāla grafiku visos elektrovilcienu maršrutos. Tas nozīmē, ka darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.
Nākotnes transporta projekts “Rail Baltica” paredz Baltijas valstu integrāciju Eiropas dzelzceļa tīklā, aptverot četras Eiropas Savienības valstis – Latviju, Igauniju, Lietuvu un Poliju. Sākotnējie aprēķini liecina, ka projekta priekšrocības novērtēs vismaz pieci miljoni pasažieru gadā.
Latvija ir pilntiesīga starptautiskā pasažieru pārvadājumu tīkla Eurail Group partnere.